torsdag 27 maj 2010

Ljusa kvällar

Jag gillar mer och mer sommartiden. Är en Höstälskare som tycker luften är så frisk och löven så fina. Men sommaren knappar in på hösten så att säga.
Våra barn tror att vi ljuger när det är dags för att gå till sängs. Det blir svårare och svårare att få dem till att borta tänderna och sen stänga sina ögolock. -Meh, Mamma!!! Det är ju alldeles ljust ute! Jag kan ju inte gå och sova nu!! får man höra från den stora. - Mamma, jag är inget trött alls, kontrar den lilla.
Vi visar på klockan att den faktiskt är så här mycket, och att vi vet att det är ljusare ute nu och vi förklarar så gott vi kan skillnaden mellan sommartid och vintertid. Det tar ca 2 timmar för dem att komma till sömns. Och trötta som bara den är de på morgonen. Nice ekorrhjul!

När de nya fönstren kommer upp ska det fixas bättre med mörkläggning i tjejernas rum. Vi satte upp mörkläggningsrullgardiner i deras rum när vi flyttade in men satte dem där de tidigare hade haft sina. Det blir en glipa på ca 5 cm och där Strålar ljuset in. Antagligen blir det persienner utanpåliggande och då gärna så mörka som möjligt. Eller så skulle jag vilja ha en sån där finurlig rullgardin som ligger super nära på fönstret och rullas uppåt istället för neråt. De har sånna på Caremas läkarmottagning. Kanske ska ringa och kolla var de inhandlat dessa. Bättre mörkläggning måste det bli ialla fall.

En annan älskar att det är ljust så man kan sitta ute lääänge.

Inga kommentarer: