tisdag 13 juli 2010

Det röd-vita landet

Vi har semester i Danmark och det är fantastiskt. Vi bor på Pejsegården och det är ett stort komplex med mycket att göra. Barnen har spelrum, utelekplats med studdskudde, kinagunga, klätterställning och pool inomhus. Det finns även 6 st bowling banor som är gratis att spela på mellan klockan 5-6 varje eftermiddag. Det finns restaurang och bodega/bar. Maten är OK och det är OK priser. Den enda nackdelen är väl att rummet inte har air-conditioning. Detta gör att när kidsen badat och kommer med blöta badkläder och blöta handdukar blir det ca 200% luftfuktighet i rummet. Tur man inte har självfall. ;) Danmark är sig likt. Fina hus, vacker inredning och genomtänkt. Sverige skulle ta mer efter Danmark. Det skulle Sverigr tjäna på tror jag. Om man ska vara lite kritisk, som jag gärna är, så är det väl bara språket som krisar här. Elin är glutenintollerant och vi frågar om glutenfria alternativ varje dag, någon gång om dagen. Som när vi var på BK idag. - kan vi få kidsmeal burgaren utan bröd? Eller glutenfritt bröd? Tjejen bakom disken tittar förbryllat på mig... Jag förstår direkt att hon inte förstår ett skit av vad jag just sagt. - G L U T E N F R I T T bröd. Utan mel! Hon tittar på mig och hämtar en arbetsledare. Tar min fråga igen fast nu med arbetsledaren. Hon ser lika frågande ut hon med. Jag tar det på engelska. - Ah, säger hon. Gludenfrie bröuöd. Ska man skratta eller gråta?!? Pratar verkligen svenskar otydligt och är det svenska språket så komplext? Danskarna tittar förbryllat på en och man får ta det man vill på engelska som de inte heller fattar. Så svarar de som fattar på sin grötiga, otydbara salva. Och jag fattar inget istället! Samma visa förra året. Ha ha ha.

Nu ska jag lägga mig för att vakna pigg som en mört och styra la familia mot Legoland! Regnar det så blir det lalandia och mer bad. Kidsen ser redan nu ut som russin.

Tjingeling från DK

Inga kommentarer: