söndag 28 oktober 2012

Barnakuten i lördags kväll

Elin vaknade på morgonen och kände sig dch dålig.
Hon fick gå på toa och började spy. Sen var hon dålig i magen efter det.
Vi visste inte om det var magsjuka eller om hon fått i sig gluten. Det lugnade ner sig under dagen.
Men hon mådde dåligt varje gång hon åt så det blev sparsamt med det. Eftersom hon var bättre på dagen tog vi oss ut en liten sväng. Inga problem alls. Hon var rosig på kinderna och pigg. När vi kom hem vände det igen. Hon blev helt blek och ville bara sova. Jag lämnade henne inte alls under dagen. Och på kvällen så spydde hon och hade diaré. Så jag ringde 1177 och de bad oss åka in. Det är inte bra för diabetiker att ha magsjuka. OM det nu var det. Hon blev som vanligt hysterisk när det skulle tas prover. De vill sticka i fingertoppen för att få mer korrekt värde och det vägrar fröken Andersson. Så jag fick sitta där och sten hålla mitt barn som skriker och kämpar för sitt liv för att komma bort från den "elaka" sköterskan och dumma mamman. Mitt hjärta dör lite varje gång. Men så fort det är över så blir det bra. Det tar en millisekund att ta sticket i fingret så jag brukar säga det till henne att om vi tagit sticket på en gång hade vi varit klara nu. Men det förstår hon inte. Och det begär jag inte heller. Jag gillar inte heller att ta stick i fingret. Sitter kvar sen jag var massor på lasarettet när jag var liten. Massa stick och provtagningar. Det sätter sina spår. Men jag tycker ändå att hon borde se det lättare med sticken då hon tar blodsocker och insulin sprutor flera gånger per dag. Men det är väl inte samma. Vi åkte in vid 21:30 och kom hem vid 00:30 ca. Hon sov hos mig på min sida av sängen och pappan la sig i Elins säng. Det blir lite trångt :) Så där låg vi igen. 1½ på 80 cm. :)

Jag vaknade till vid 4 tiden och tog blodsocker och det var lågt. Hon hade ju inte ätit nått direkt på hela dagen. Så hon fick ett glas mjölk. Vid 8:30 var blodsockret på 1,8. Hon var inte pigg då kan jag säga. Så det blev tre dextrosol och vatten och sen en macka. Som sen blev två till när hon kvicknade till. Hon var ju hungrig. Inte ätit på ett helt dygn typ. Och idag har allt varit bra. Hon har varit pigg och glad. Hon var glad igår men även om hon var dålig och blek som ett spöke.
Det är vår Elin det. Alltid glad även när det är som sämst.

Inga kommentarer: